پیوند حماسه و غزل در شعر انقلاب و دفاع مقدّس با تأکید بر غزلیات حسین اسرافیلی
نویسندگان
چکیده
شعر حماسی و شعر غنایی را میتوان از اوّلین و مهمترین انواع شعری به شمار آورد. مهمترین قالب شعر غنایی، غزل استو تنها قالبی است که بیشترین نوآوری و تحوّل را از نظر محتوا در دورههای گذشته پذیرفته، امّا همچنان اصالت خود را حفظ کردهاست. گستردگی مفهومی غزلهیچگاه لطمهای به اصل آن نزده، زیرا قرادادهای لفظی و معنوی غزل همواره پا برجا و در عین حال پویا بوده و تعدّد و تنوّع مفاهیم، قالبهای ساختاری آن را کم رنگ نکردهاست. حماسه از دیگر انواع شعر فارسی است که دربردارندۀ نبردهای سترگ و نمایشدهنده پهلوانیهای عظیم است. حماسه و غنا در طول حیات خویش تأثیر و تأثرهای زیادی بر یکدیگر داشتهاند. با شروع جنگ روح حماسه در شعر انقلاب دمیده شد. در این دوره، غزل با اقبال شاعران انقلاب روبهرو شد و هر یک از شاعران کوشیدند با توجّه به توان خود در این قالب به سرودن شعر بپردازند و حاصل چنین تلاشی، غزلهایی است که اصطلاحاً به غزلهای حماسی شهرت یافتند. حسین اسرافیلی از جمله شاعران برجسته انقلاب و دفاع مقدّس در دو مجموعه «تولد در میدان» و «در سایه ذوالفقار» توانست غزلهای پر شور و نابی بسراید. در بررسی غزلهای اسرافیلی میتوان دریافت که وی با استفاده از مضامین دینی و مذهبی، بهرهگیری از نماد و اسطوره و به کار بردن ترکیبات تشبیهی و استعاری فراوان، فضای آمیخته با تغزل و حماسه را به خوبی نشان دادهاست. وی را میتوان جزء شاعرانی دانست که بار حماسی غزلهایش بر بار تغزلی آن میچربد.
منابع مشابه
مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملسبک شعر پایداری (انقلاب اسلامی و دفاع مقدس) با تأکید بر نمادها
نماد (سمبل) در شعر و ادبیّات معاصر از جمله شعر انقلاب و دوران موسوم به دوران دفاع مقدس حضوری چشمگیر دارد، با این حال سبک و شیوۀ استفادۀ شاعرانِ انقلابی و جنگنگار از این جادوییترین ابزار خیال ادبی چندان دقیق و جامع به قلم تحقیق درنیامده است. از همینرو، نگارنده این نوشتار بر آن شد تا با تکیه بر چند شاعر نام آشنا، جلوهای از هنرنماییهای شعر پایداری انقلاب را - از دریچۀ نمادها- د...
متن کاملارزیابی کمّی و کیفی تولید «تئاتر دفاع مقدس» در ایران* (با تأکید بر فعالیتهای «انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس»)
به آثار نمایشی مرتبط با جنگ عراق علیه ایران (1367- 1359)، تئاتر دفاع مقدس میگویند. برای حمایت از این گونه آثار نهادها و تشکیلات مختلفی به راه افتادند؛ که با وجود فعالیت آنها، این نوع تئاتر نتوانست به روند مستمر در تولید و عرضه آثار نایل آید. در این مقاله ضمن تشریح و تحلیل عملکرد انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در زمین? تولید و اجرای نمایشهای مرتبط با دفاع مقدس، به پاسخ این پرسشها خواهیم پرداخ...
متن کاملبررسی غزل - حماسه از نظر محتوا و مضمون در ادب انقلاب و دفاع مقدس با تاکید بر غزلیات حسین اسرافیلی، علیرضا قزوه، پرویز بیگی حبیب آبادی و سید حسن حسینی
شعرحماسی و شعر غنایی را می¬توان جزء اولین و مهم¬ترین انواع شعری به شمار آورد. مهم¬ترین قالب شعر غنایی، غزل است و این قالب بیشترین نوآوری و تحول را از نظر محتوا در دوره¬های گذشته پذیرفته اما همچنان اصالت خود را حفظ کرده است. گستردگی مفهومی غزل هیچ¬گاه لطمه¬ای به اصل آن نزده، چرا که قرادادهای لفظی و معنوی غزلی همواره پا بر جا و در عین حال پویا بوده و تعدّد و تنوّع مفاهیم، قالب¬های ساختاری آن را کم ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
ادبیات پایداریجلد ۸، شماره ۱۵، صفحات ۳۱-۵۸
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023